Този текст е основан на презентацията, която наскоро направих за „Saatchi & Saatchi“ България. Цялата презентация може да гледате тук както и по-долу в статията.

През 2010 г. на три различни места по Софийските улици се появиха холни фотьойли. До всеки стол имаше шкафче със старомоден телефон отгоре. Фотьойлите се появиха на места, където хората обикновено чакат за срещи или уговорки – Попа, Софийският университет, езерото Ариана или сградата на Царевец.

Веднага щом седнах на един от тези фотьойли, телефонът до него започна да звъни. Вдигнах слушалката и глас от другата страна започна да ми разказва история. Гласът ми каза да погледна тротоара, където бях и да преброя плочките в ляво. „Виждаш ли седмата?“, ме попита той, „тази, която е счупена и неравна“. Гласът ми разказа историята на нещастния живот на тази седма плочка – за лошото и физическо състояние и как всеки път, когато някой стъпвал върху нея, тя изплювала обратно събралата се под нея дъждовна вода и изпръсквала пешеходеца.

От тогава минаха шест години, но все още когато се разхождам по софийските тротоари, с всяка следващата счупена плочка, не мога да не си припомня историята за седмата плочка и погледа й над света.

Точно това правят успешните инсталации с нас. Те създават преживяване, променят живота ни, карат ни да погледнем на света по различен начин. Чрез тях запомняме определени ситуации, събития и свързаните с тях неща за цял живот.

Приказки по телефона

Между другото описаната инсталация се казва „Универсална среща“ и представлява художествена намеса в публично пространство на Албена Баева, един от основателите на „Реактив“. Тази инсталация вече е част и от колекцията на Софийска градска художествена галерия.

Как може да постигнем тaкова ниво на запомняне, когато създаваме интерактивни инсталации за реклама или музеи?

Какво е нужно за създаването на една добра интерактивна инсталация?

Какви са подправките, които участват в създаването на една интерактивна инсталация с добър шанс за успех?

Макар че няма тайна рецепта, въз основа на години работа с музеи, театри и рекламни агенции сме открили три момента в продукцията на една интерактивна инсталация, които изглеждат решаващи за нейния успех. Опитът ни показва, че ако не отделите достатъчно внимание на тези три момента, ще бъде почти невъзможно да създадете нещо, което прави впечатление на публиката.

1. Имате нужда от история

В горния пример инсталацията съвсем буквалано използва средствата на късия разказ, за да направи връзка с участниците. Когато казвам история имам предвид обаче много повече от това.

Всяка интерактивна инсталация има нещо, което иска да предаде на този, който се ангажира с нея. Да сподели нещо, да доведе зрителя до ново и вълнуващо преживяване, или дори само да засили вече съществуващо такова.

Как да предадете посланието си, използвайки интерактивни средства, е историята, за която говоря и която ви е необходима. Поставете се в позицията на случаен минувач и се опитайте да отговорите на въпроси като: Защо аз (като минувач) съм поставен в тази ситуация? Защо това се случва именно тук? Какви са отделните стъпки, през които това взаимодействие протича и как те предават посланието или преживяването? Има ли по-добър начин да постигнем това?

Тези въпроси може да изглеждат твърде прости, но именно тук много интерактивни инсталации се провалят. Мой любим пример за подобен неуспех са интерактивните инсталации, в които участниците биват окуражавани да викат колкото могат по-силно. Който вика най-силно, печели, например, безплатна бира.

Подобен вид инсталации нямат никаква връзка с местоположението си и нямат никаква причина да бъдат на конкретното място – или на което и да е било друго място. Също така нямат връзка с бирата или с конкретната награда, която се раздава – освен ако по-някакъв начин марката, която рекламирате, е свързана с таргет от “много шумни викачи”. Най-лошото е, че веднъж свършат ли безплатните бири, вероятно най-запомнящото нещо, което ще остане след подобен вид инсталации, е възпаленото гърло. Впечатление, което повечето марки не биха искали да правят.

И така: Как бихте превели посланието или преживяването, което целите, в интерактивна инсталация? Това е нещото, в което екипът на „Реактив“ специализира. Като художници това, което правим най-добре, е да превръщаме идеи в нещо осезаемо, нещо, което може да бъде преживяно.
В музея

През 2013 г., Националният военно исторически музей в София покани Реактив да създаде интерактивна инсталация за новосъздадения си детски кът. Музеят искаше интерактивно средство, чрез което да представи военни маршове на млада аудитория. Почерпихме от опита си с “Универсална среща” – инсталацията, която ви описахме по-горе – и превърнахме един автентичен, античен военен полеви телефон в интерактивна инсталация. Добавихме сензор, който кара телефона да звъни, когато бъде приближен. Когато посетителят вдигне слушалката се чува военен марш. Телефонът има библиотека от няколко марша, така че всеки път, когато някой вдигне слушалката, се чува различен военен марш.

Тази конкретна инсталация заслужи мястото си в музея заради своя автентичен телефон. С този естествен елемент тя се вписа в обкръжението на Националния военно исторически музей. Освен това улеснихме участието като заложихме близостта на участника до работата в основата на интеракцията. Единственото нещо, което работата изисква от участника е да е близо до телефона. Инсталация, в която буквално може да се препънете.

Звънящият телефон задейства първичната реакция на участника да вдигне слушалката. Това също направи интеракцията непосредствена и директна. Не е необходимо да обясняваш на никого какво да прави, когато телефонът звънне. Всеки веднага знае как да взаимодейства с тази работа.

Инсталацията е особено популярна сред пенсионирани военни, които водят своите внуци в музея, за да им покажат телефона. Повечето от тези деца познават само умните телефони. За тях този античен телефон е нещо чуждо и интригуващо. За техните дядовци това преживяване е изпълнено със спомени и гордост. Тази комбинация от опит и интереси създаде ситуация, в която участниците се връщат отново и отново към инсталацията.

2. Имате по-малко време от колкото си мислите

Всяка марка и всяка кампания е уникална. Защо тогава вашата интерактивна инсталация да бъде нещо по-различно? Интерактивните инсталации не са масови продукти. Всяка работа е произведена по поръчка.

Няма две еднакви инсталации. Почти без изключение всяка инсталация включва елемент на проучване и разработка (R&D).

Това отнема време.

Често работим с части и технологии, които не се продават в България. Налага се да внасяме сами подобни части от Европа и Щатите. Изборът обикновено е дали да платим за най-евтината доставка и да чакаме три или повече седмици, или да платим на куриер и да завишим бюджета с няколко стотин лева.

Когато инсталацията е построена, ни трябва време да я тестваме в различни условия. Винаги ли се държи, както очакваме? Кога се чупи и спира ли да работи? Нормалните тестови периоди в зависимост от сложността на проекта могат да отнемат между няколко дни до седмица и повече.

Продукционият период може да продължи между един и два месеца и дори повече. И това е считано от момента, в който бюджетът на проекта е одобрен, договорът е подписан и е дадена зелена светлина за изпълнение. Работата ни с различни клиенти показва, че от момента на първото обаждане или имейл до подписване на договора също минават един или два месеца. Това прави общо три до четири месеца от първия контакт с нас до доставката на проекта.

Има няколко начина да промените тази ситуация и да намалите необходимото време. Първият начин е да ни включите възможно най-рано. Дори още в началния етап на една идея ние можем да преценим кое е постижимо и кое не – едновременно технически и в рамките на дадената кампания. Също така можем да предложим идеи за инсталации в дадените рамки. Повече за това ще разкажа малко по-късно.

Второ, ако сте рекламна агенция, не се опитвайте да бъдете посредник в комуникацията между нас и вашия клиент. Това е най-честият случай на безкрайно изгубено време и дълга игра на „развален телефон“.

3. Проверете бюджета

Вече споменахме, че интерактивните инсталации не са масов продукт и че всяка една инсталация е по поръчка. Това означава, че няма бърз и лесен начин да кажем колко би струвала една инсталация.

В допълнение много идеи за интерактивни инсталации могат да бъдат осъществени по различни начини и с вариращ бюджет. Понякога има евтини решения, стига да не ви притеснява крайния резултат, който ще изглежда точно така. Друг път инсталацията изисква скъпа технология и оборудване, има нужда да излъчва качество и лукс или включва изисквания като удължена полза и транспортиране, които оскъпяват производството.

Процесът на ценообразуване за една интерактивна инсталация е подобен на много други проекти, които се случват само веднъж. Това означава, че ние трябва да седнем с възможно най-подробни спецификации на проекта, да прегледаме всяко едно отделно решение за изпълнение, да установим всички възможни рискове и да пресметнем цената.

Както виждате, няма бърз начин да калкулираме колко би струвала дадена инсталация. Имайте обаче пред вид, че ако кампанията ви е под 5 000 лв. (или €2 500), то тогава идеята ви за инсталация най-вероятно няма да е постижима по простата причина, че материалната част на проекта ще изяде по-голямата част от бюджета и няма да остави нищо за заплатите на художниците и техниците, които всъщност ще създадат вашата инсталация.

Казвайки това, разбира се, не бива да забравяме и следното:

Да смесиш съставките

Може би забелязахте, че тези три съставки (история, време и бюджет) много се доближават до идеята за трите ограничения в класическото управление на проекти.

Първото ограничение (обхват на проекта) нарекохме история. Другите две – време и бюджет – са сходни на ограниченията при който и да е проект.

За да се достигне до успешен проект, тези ограничения или се считат за фиксирани с твърди граници, които не могат да бъдат преминавани – като определен срок, който не може да бъде пропуснат, или определен бюджет – или са регулируеми.

Добрият управител на проект първо намира фиксираните ограничения и после регулира другите елементи, така че те да бъдат изпълними в рамките на тези граници. Именно по този начин класичесическото управление на проекти постига висококачествени резултати.

източник: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Project-triangle-en.svg

Когато планирате една интерактивна инсталация, ще откриете, че най-често или времето или бюджета са фиксирани ограничения. Ограничението, което може почти винаги да бъде регулирано, е обхватът на работата. Да намерим точния обхват на една интерактивна инсталация, така че да отговаря на другите две ограничения в проекта, е това, в което екипа на „Реактив“ е експерт. Включването ни в проекта веднага след като са ясни фиксираните ограничения, ще ви помогне да постигнете най-добър възможен резултат за вашата кампания.

Какво доставя Реактив

Ние предлагаме всичко за вашата интерактивна инсталация от разработването на концепция до доставката на продукт. Ние можем да свършим всичко или да се концентрираме само над специфична част от проекта.

Работили сме с агенции, за да разработваме идеи на етап, така че те да могат да предложат висококачествен идеен проект, който може да бъде осъществен в дадените ограничения на време и бюджет. В други случаи агенциите са идвали при нас с разработена идея на тяхната история и ние сме им помагали да я осъществят.

Ако искате да разберете повече за работата с нас, обадете ни се днес или изпратете имейл на info@reaktiv.bg.